cookies

måndag 17 augusti 2015

Pak Choi med larver - varför?

Jag har odlat Pak Choi i trädgården i år. Den har vuxit lite väl fort och jag har haft svårt att hinna ta hand om den. Häromdagen skulle jag ta mig i kragen och laga nåt. Bröt av ett par stjälkar och ser då att de är lite bruna inuti stjälkarna. Bryter av nån mer och då är det många äckliga små larver som kryper omkring inuti stjälkarna. Inte utanpå utan inuti. Jag fick slänga hela rasket.

Jag har inte täckt mina plantor utan testat att vara utan nät på just dessa. Är det nåt som kommer från jorden eller hade ett nät hjälpt här? Och vad är det för ohyra? 

Maskarna/larverna set ut som hallonmaskar fast större. Ljusa i färgen. Som fluglarver.

2 kommentarer:

Thelma och jag sa...

Tror på fiberduk. Kan va knäpparlarver. Skulle tro det oxå har med vädret att göra /pia

Klockarbarn sa...

När jag googlar knäpparlarver kan jag konstatera att mina larver är vitare och mindre. Ser inte ut som knäpparlarver. Jaha fiberfuk alltså- usch