cookies

söndag 3 maj 2015

Solen fångad i en burk

Maskrosor är fina. De ser ut som små solar som lyser starkt i vårsolen. I år har jag har längtat efter att de ska titta fram. Anledningen är maskrosmarmelad. Gott. Mina barn gillar det också trots att den får en något vuxen smak. Gott på en en rostad macka då och då.

Det är lite bökigt att "repa" kronbladen och man får plocka rätt många om det ska bli nåt av det. Jag gör ett kok och det blir knappt 2 små burkar. De räcker dock länge.


Recept finns på nätet. Jag gillar att göra en så "ren" marmelad som möjligt första gångerna så jag vet vad hur det smakar i sig själv. När man vet det kan man börja experimentera med fler smaker.
Detta recept är det jag använder. Detta är jag sugen på att prova nästa gång för det innehåller mer smaker. Gör mig nyfiken på om maskrossmaken finns kvar eller om de andra smakerna tar över.
Samtidigt har jag inte jättemycket maskrosor och chansar därför inte gärna i ett nytt recept.  Ifall det inte skulle bli bra.

Hur ofta i livet har ni tänkt att ni har för lite maskrosor kring er?

3 kommentarer:

Susannesblogg sa...

Vad spännande med maskrosmarmelad! Har du ett recept att dela med dig? Kan du beskriva smaken på marmeladen?

Klockarbarn sa...

Det är lite smak av citron, blommigt och lite besk ton men sött som marmelad.
Googlar du maskrosmarmelad så hittar du flera. Tegelbackens recept har jag använt mig av och det tyckte jag var gott. Man kanske behöver vänja sig lite vid smaken. Jag gillar det jättemycket på en rostmacka med ost och så en god kopp te. Det känns lyxigt. Snacka om en annorlunda present att ge bort.

Katarina sa...

Jag var inne och tittade hos dig men backade tydligen inte tillräckligt långt.