cookies

måndag 12 januari 2015

Ny grön hobby



Har ju skaffat mig en hobby till som innebär att jag måste gå ut. Är en riktig inomhusråtta. Jag gillar inte att promenera, så att ta en skön promenad finns inte i min verklighet. Det är två fel med det. Ute....promenad....
Det finns ju inget mer långtråkigt än att promenera. Är lite avundsjuk på dom som gillar det. Jag har funderat på att skaffa hund under många år, men med ett sånt motstånd till att gå, så förstår ni ju varför jag bara har marsvin.

Skönt är det att sitta utmed en vägg på våren och låta solens strålar värma det vintervita ansiktet. Men en promenad. Nej.

Min nya hobby innebär att jag kommer ut eftersom det handlar om trädgård. Jag vill odla mer och jag vill ha en trädgård som inte bara är gräsmatta. Vi började förra året med dammbygge och häckplantering samt pergola. Byggde också 4 mellanstora odlingslådor efter Square foot gardening principen. Nu har jag en anledning att gå ut.

Mina önskedrömmar är att få dammen så här frodig och vackert med olika färger som kontrasterar mot det gröna skogen i bakgrunden. Men med sork i trädgården vet i sjutton om man får ha några växter kvar alls.


The Water, the Koi, the Japanese Maples, I could sit here everyday and be inspired...

Så här är nog lite mer realistiskt. Ser väldigt nyanlagt ut, vilket jag tycker ser lite tråkigt ut men det växer väl till sig. Funderar på om man kan spruta på lite mossa på stenarna så de "vävs" in lite mer mot gräset. Eftersom vi bor i skogen så har vi mer naturtomt och då tycker jag inte det får se för anlagt ut. Svårt att få till som man vill. Mycket jobb men lustfyllt att titta på och mata fiskar som kommer fram och är hungriga.

Small Water Ponds For Backyard | 21 Garden Design Ideas, Small Ponds Turning Your Backyard Landscaping ...








3 kommentarer:

Trådanten sa...

Jag har också börjat få trädgårdsdrömmar. I år ska det bli massor med blommor på vår framsida, fast jag egentligen mest gillar att odla ätligt. Spännande att se vad som överlevt kring din damm. Sorkar kan vara riktigt trist, hoppas du får bukt med dem.

Thelma och jag sa...

Du har sork - jag har vildsvin. Jag ska stängsla in men vi har oxå haft problem med sork. Dom gillar pålrötter o lökar. Alla rosor, fruktträd, lökar, bärbuskar etc sätts ner i dubbla "korgar" av kycklingnät. Det har funkat rätt bra men sen kom vildsvinen o där funkar inget utom eltråd, stängsel o avskjutning /pia

Klockarbarn sa...

Thelma och jag:
Då får jag vara glad att jag slipper vildsvin. De måste ju vara rena massförstöelsevapen. Dubbla korgar låter som en idé att ta efter. Jag antar att växternas rötter kan ta sig igenom korgen men om sorken äter rötterna så har växten i alla fall en del av rötterna kvar (inne i korgen) och kan överleva på det.