cookies

lördag 10 januari 2015

Går i trädgårdstankar

Min damm är nästan klar. Den vattenfylldes och fick fiskar redan i somras. Det som inte är klart än är att få tillräckligt med växter runt och få till kantavslutningen mot gräset. Vill också ha en liten brygga eller mer en avsats att stå på. Det kanske låter lite knäppt men jag tror det binder ihop pergolan och dammen till en helhet. För er djurvänner därute kan jag tala o att fiskarna bor inomhus i ett stort akvarium och har alltså inte blivit bottenfrysta. Vi har Koi och Guldfiskar.

Vattenfallet ska också göras klart. Ni märker att det är en del kvar. En släkting till mig som haft damm i många år, brukar säga att en damm aldrig blir klar. Det finns alltid saker att göra om och förbättra. Jag har nu fattat vad han menade med det.

Ett stort problem är att sorkarna har ätit upp mycket av de växter jag satte i höstas. Himla skit alltså.
Allt jobb jag la ner i gräva och sätta. Dessutom la min mamma en massa jobb i att dela sina plantor och dela med sig till mig. Nu är delar av detta förstört.

Hur ska jag få bort sorkarna? Att ta ihjäl dom är inget alternativ. Jag bor vid skogen så det kommer bara nya sorkar. Jag vill skrämma bort dom och göra det ogästvänligt helt enkelt.

De kan få fortsätta leva men inte på mina växter.


En damm i vinterskrud är inte så vacker..... men när mörkret lagt sig och julgransljusen (utan julgran... ;-)) speglar sig i vattenytan då är det fint.

3 kommentarer:

Susannesblogg sa...

Vad mysigt med en damm. Fint med julgranen eller belysningen där. Så du har också sork problem det har jag haft i många år. Ett tips är att lägga benmjöl samtidigt i gropen och fyller på med jord. Detta fungerade för oss ända tills vi skaffade hund. När Pepper var som tokig och skulle gräva i mitt nyplanterade land fick jag reda på att detta var ju samma ingrediens som hans märgben.....
I trädgårds butiker kan du köpa ett verktyg som vibrerar i marken som skrämmer bort sorkarna. Jag har inte prövat detta. Lycka till!

Klockarbarn sa...

Det verkar finnas många tips på nätet om mer eller mndre effektiva metoder. Allt fr gasning till olika typer av fällor och medel som ska skrämma bort dom. Jag har benmjöl hemma så det ska jag absolut testa.Bara inte grannens katt gillar det så han börjar gräva istället.....

Malin sa...

Mysigt med en damm. Är säkert jättevackert på sommaren.