cookies

lördag 19 juli 2014

Återbruk av loppisfynd 2

Fann en kjol fr Koola Anna för 50 kr på secondhand. Såg oanvänd ut.
Jag gillar lite vidare kjolar så den föll mig i smaken. Dessvärre var det helt fel passform för mig.

För lång upptill i den del som inte klockar ut om ni förstår vad jag menar och för trång i midjan.
Nu är det storlek S på kjolen och det har jag inte haft sen jag var tonåring. Självklart var kjolen för liten.

Jag klippte av den nedanför dragkedjan och blev då av med ca 10-15 cm på längden.
Tänkte först sätta dit mudd upptill men ändrade mig eftersom jag tror att kjolen skulle åkt ner av sin egen tyngd.
Kom på att jag hade ett par slaktade jeans nånstans. Letade fram dom och sprättade bort linningen. Den var också för liten för att kännas helt bekväm. Jag avskyr när det sitter åt det minsta på magen. Vet inte om det är åldern eller vad men jag får ont i "nedre" magen när det sitter tajt.

Hittade en lösning på problemet. När man klipper av upptill blir ju kjolen automatiskt bredare när man måste hissa upp den. Den är ju gjord bredare nertill.

Resultatet blir lite påsigt över rumpan så man behöver då sy kilar för att det ska sitta snyggt.

Sprättade bort några fickor som blev i vägen och sydde på nåt band eftersom jag sprättade sönder tyget här och var.

Sidfickornas lock klippte jag bara bort. Kjolen har redan i sin originalform flera råa kanter så några till gjorde ingen skillnad.

Jag klippte även av lite nertill på nån kjolvåd som gick mycket längre ner än de andra. Lite för stor skillnad för att vara ok.

Före framifrån
Efter framifrån

Före bakifrån
Efter bakifrån 
Små skillnader kan tyckas men nu har Small blivit Large. 
Faktiskt tycker jag att kjolen blev snyggare också. 
Ny kjol för 50 kr och lite arbetstid. Skojigt var det också. Nytta med nöje.

Lite modellande här då....
(dottern agerade fotograf och räknade in sig själv när hon knäppte av.... 1,2,3....)



1 kommentar:

krajamaria sa...

Bra tänkt och fint resultat! :)
Jag gillar också at fynda fina kläder på loppis och sy om så det blir mer unika eller helt enkelt bara så de passar mig. :)