cookies

måndag 9 juni 2014

Återbruk och insikter

Flitens lampa lyser starkt igen. Jag har tagit fram stickorna . Stickar några varv och lägger ifrån mig. Så som jag brukar göra. Börjar och slutar. Nä, stickinspirationen vill inte komma tillbaka. Synd för jag har mycket garn liggande.

Så fram med tygerna igen då.

Hittade en kasse när jag rensade. En sån där med fult "kommunalt" reklamtryck på. Har varit använd men eftersom jag har sytt så många fina själv och köpt från Baggu så har den hamnat längst ner i korgen.
Har skrivit om Baggu förut (hm, borde få sponsorpengar). De är mina absoluta favoritkassar och tyvärr slår de hemsydda eftersom de är så starka och tunna.

Tillbaka till den kommunala fula stackaren. Hittade några lappar som jag börjat att sy ihop men inte vetat vad det skulle bli av det + ett secondhandfyndat band. Det var bara att jämna till kanterna och sy fast på kassen. Den blev väl inte jättesnygg nu heller men bättre i alla fall.

Var och köpte färg i lördags. Hittade en fyndavdelning som jag inte sett förut. Där låg massor av tapetbitar och rullar som de tog typ 20 kr/st för. Köpte en nästan full rulle tapet med fina pelargoner i kruka.
När jag stod där så kom personalen och frågade vad jag skulle göra med det.
-Vet inte men barnen gillar att pyssla så jag ska köpa lite bitar, svarade jag.
-Aha, men jag har tapetböcker du kan få, säger hon i affären. Jag lovar er att jag nästan börjar gråta av lycka. Det var så överraskande att jag skulle få nåt bara så där. Hon lät mig veta att jag kunde be om fler när dessa var slut. Jag skuttade ut ur affären och var så himla tacksam. Det är verkligen de små grejerna som gör att man blir glad. Värt att minnas min egna reaktion över en gåva eftersom jag brukar ta ganska lätt på andras som får saker av mig. Jag brukar tycka att det blir jobbigt om folk blir för glada, hur sjukt är inte det....

Här har jag tagit alla restbitar från de senaste sömnadsprojekten och klippt ner till smala remsor som vridits till snöre. Lite lagom arbete i tvsoffan framför en film på kvällen. Vad ska jag med det till? Vet inte än men kom gärna med förslag. Själv tänker jag att man kan fläta ihop och göra mattor. Kanske sy ihop till grytlappar, underlägg. Göra vimplar och slå in paket. Vackert blir det i alla fall. Har man en snyggare hållare att vira upp på så blir det vackert att bara titta på. Har använt en hushållspappersrulle.
Här är den källa jag använt mig av.

Vad har ni skapat för denna veckan?

5 kommentarer:

Linda sa...

Jag fick också tapetkataloger i färgaffären för några år sedan. Tyvärr fick de inte följa med när jag flyttade, men brorsdöttrarna har haft mycket roligt med dem. Super till presentaskar, kort, scrapbooking mm.

Kullerbyttatextil sa...

Vilken bra idé att piffa till fula reklamkassar man har! Tygsnörena/-repen var ju ursnygga! Detta måste testas snarast!Tycker inte att man måste veta vad man ska ha allt till. Det är ju själva görandet som är kul:) Att ha en rulle så vackert snöre är ju en glädje i sig!

Kullerbyttatextil sa...

Vilken bra idé att piffa till fula reklamkassar man har! Tygsnörena/-repen var ju ursnygga! Detta måste testas snarast!Tycker inte att man måste veta vad man ska ha allt till. Det är ju själva görandet som är kul:) Att ha en rulle så vackert snöre är ju en glädje i sig!

Susannesblogg sa...

Där snodde du min ide att förnya en tygkasse med ett fullt tryck på. problemet var att jag inte minns vad jag hade lagt mina tygkassar. När dem dyker upp igen så skall dem bli förvandlade. En tapetkatalog vilken guldgruva du fick!

Fiff sa...

Åh, du har gett dig på det där snygga tyg-garnet som jag har suktat efter! Här lär det aldrig bli av... men det ser såå snyggt ut!
Visst är det suveränt med tapetprover, som ändå hade slängts! Kul att du blev erbjuden. Tycker själv det är jobbigt att fråga efter sånt. O snygg kasse!