cookies

torsdag 26 december 2013

Hemgjorda julklappar

Det blev ett gäng hemsydda julklappar även i år. Barnen vill inte ha de barnsliga tygerna längre utan vill ha mer tuffa tyger. Vad det nu är för nåt. Hittade ett stickat leopardtyg i lokala tygaffären och sydde ett par tights, ett par harmenbyxor, tre halsdukar, en mössa. För en gångs skull sydde jag upp hela tyget. Det är bara småslamsor kvar. Här är några exempel.
 Bry er inte om vår fina vägg som har sett ut sån sen vår kökutbyggnad..... Vi skulle ta tag i den under hösten. Nu är det vinter ;-)
 Det blev 2 tröjor till kusinerna också. Tygerna är också köpta i lokala affären. Blev sömnadsmässigt nöjd med dom. Tänkte ha svarta ärmar på båda men tänkte sen att jag skulle sy upp det röda stjärntyget. Blev väl bra men jag är rädd att grabben tycker det blev barnsligt. Lärdom - håll dig till ursprungsplanen!

Kunde inte låta bli att sy fler tomtar så små kusinerna fick varsin. Det visade sig på julafton att de hade fått varsin förra året också! Hoppsan. Minnet är som på en guldfisk. Som tur är hade dessa ett annat ansiktsuttryck. Så helt lika var de inte. 

 Jag målar ansiktet med akrylfärg. Gör likadant  på dockorna som jag tidigare sytt. Förra veckan hade dottern kräksjuka och spydde ner sin vampyrdocka. Jag hade inget val annat än testa och se om den gick att tvätta. In i maskinen på fintvätt 30 grader. Tänkte inte så långt utan körde in annat i maskinen också. Vågat eller tanklöst.....
Som tur var satt färgen kvar. Något blekare möjligen med ändå. Den satt kvar. Möjligen kan det försvinna efter upprepade tvättar. 

3 kommentarer:

Återbruk av Åsa.Li sa...

Jätte fina kläder du har sytt. Tycker gott att en kille kan ha den med stjärnor. Jätte fina tomtar...

Sanna sa...

Åhh va mycket fint du skapat! Blev inte så lite kär i dina tomtar heller, du har inte lust att dela med dig utav mönstret till dom? =)

SV: Skoj att du gillade "min" lampa! =)

Fiff sa...

Återigen en massa fint! Och tomtarna! Fantastiskt fina!