cookies

måndag 19 augusti 2013

Välkomna till "Återbruksutmaning - ge värme"

Starten på utmaningen kom snabbt och det är inte många som hunnit läsa om den. Jag startar ändå så får vi se om ni hoppar på utmed vägen. Välkomna i så fall.

Min start börjar med att fortsätta sy ihop lapptäcken. Återbruket i mitt projekt "lapptäcken" är mest gardiner men du hittar även en klänning och delar av ett IKEA påslakan. Lådorna på bild 2 återanvänds och har fått nytt syfte.

Baksidan på täcket är inte klart men kommer antagligen bestå av ett lakan. Det är bra att ta reda på vilka material som just din valda insamling vill ha. I vissa länder går det t ex inte att använda fleece pga brandrisk då de lagar mat över öppen eld medan filtar till Rumänien med fördel kan vara av fleece.


Jag gör det enkelt för mig och klipper upp spillet på en gång när jag klipper ut för nåt annat projekt. Sen sparar jag lapparna i lådor som innehållit bröstproteser (jobbar med att prova ut såna och får en del lådor över). Så när andan faller på är det bara att sätta sig och matcha ihop lapparna. Till just detta täcke är lapparna 15x15 cm. Jag klipper också ut lappar som inte är kvadratiska som är 10 cm breda men har olika höjd. Det gör att man kan ta tillvara väldigt mycket av spillet.
Nackdelen eller fördelen, hur man nu ser på det, är att täckets uttryck blir "rörigt". Då tycker jag att är det skönt att inte variera för mycket i färg utan använda ganska enhetliga färger.


Jag syr remsor på overlocken och utan att nåla eller quilta ihop nåt. Sånt lägger jag inte tid på. Med den metoden syr man snabbt ihop ett lapptäcke. På det viset hinner jag sy fler täcken att ge bort.

Är det nån som vill vara med och visa upp nåt projekt denna veckan?
Lämna länk i verktyget nedan.

4 kommentarer:

Återbruk av Åsa.Li sa...

Jätte fint täcke! Hänger på detta så småningom:-)

Trådanten sa...

Kul idé. Om pyssellustarna återkommer till mig så hänger jag på. Vem vet det kanske är en utmaning som ger mig den spark i baken jag behöver!

Emma sa...

Jag återkommer på måndag:)

Slow-Eva sa...

Jag återkommer också på måndag. En gång hinner jag vara med :)