cookies

måndag 26 augusti 2013

Välkomna till "Återbruk för värme" - vecka 2

Först ska jag börja med att hänvisa till Kyrkkaffe som påminner om babypaket till Kongo. Du kan göra hela paket eller delar av. Anna på kyrkkaffe har lämnat en kommentar här på bloggen att hon har gammeldags spetsar som hon gärna ger bort till den som vill piffa sina alster lite extra. Hör av er till henne om ni är intresserade.

Jag har funderat på en variant av body som är lätt att ta på och går att växa i. Har sett nån variant på nätet men det är inte lätt att hitta mönster. Så en dag kom jag ihåg att jag hade ett gammalt fynd liggandes. Det är ett urgammalt mönster från STIL som jag hittade på Myrornas för 7 år sen.
Storleken är 3-6 mån. Tror att det här blev mer 6 mån eftersom tyget är stretchigt. Som ni ser är det en enkel modell som knyts med fyra band. Jag har använt trycknappar som sys fast.
Tyget är en IKEAfilt. Enligt mönstret skulle man bandkanta med snedslå. Strechtyg med bomullssnedslå kändes inte som en bra idé så jag har vikt in kanterna och 3stegsicksackat istället. Det gav mjuka lena kanter.

Är det nån som hittat ett bodymönster med liknande lösning så får ni mer än gärna tipsa. Knytband ger ju möjlighet att bodyn kan växa lite med bebisen än vad tryckknappar gör som inte går att flytta.
Så lite sykrångel som möjligt när man skapar för insamlingar är att föredra tycker jag. Det lockar fler att sy om det är enkla funktionella modeller tror jag.

                                              

Med facit i hand skulle jag tänkt till lite mer innan jag klippte ut. Det var en så liten bit kvar att det inte gick att få mönstret högre upp på framstycket och nu försvann visst hela mönstret under knytena :-(
Kunde haft mönstret på ryggen i stället.  

Filten från förra veckan har fått prickigt foder och när jag ändå höll på så avslutade jag den oregelbundna filten också.

Vad vill ni delge oss andra denna veckan?
Lämna länken här nedan.

5 kommentarer:

hennihenni sa...

Jättefint initiativ! Har tyvärr inte mycket tid för att sy för tillfället, har en ca 57 cm lång tidstjuv hemma (som tur är han väldigt söt), men hejar på alla som är med.

Emma sa...

Men vilket smart plagg! Aldrig sett nåt liknande. Du kan inte tänka dig att rita av det till mig? Skickar gärna nåt i utbyte:-)

Jennie sa...

Vilken söt och smart body! Jag hakar också på utmaningen men lovar inte leverans varje vecka... :)

Jennie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Klockarbarn sa...

Till dig som la in en länk "mönster". Den funkade inte så jag tog bort den. Försök gärna igen om du vill.