cookies

onsdag 21 augusti 2013

Babyhjälm kan man sy en sån?

Konstruktionen på en stickad hjälm är ju genial. Eftersom jag inte kan sticka längre så tänkte jag att man borde ju kunna sy en sån konstruktion. Använda stickat eller annat töjbart tyg.
Borde väl gå. Men jag vill ju inte sticka en mössa först för att rita efter. Dagens i-landsproblem.

Jag tänker att när ett mönster är gjort kan man sy många mössor till småbarn runt om i världen.

                                      
Uppdaterat förtydligande: Den här mössan är gjord i ett enda stycke som är zickzackformat. Det är den konstruktionen som jag är ute efter. Här ser ni hur det ser ut.

9 kommentarer:

Emma sa...

Men jag har mönster till sydd hjälm! Tror att jag har din adress i nåt mail, skickar gärna mönstret. Det är med i en bok jag har, men glömt namnet på. Den här ingen jättestor "flärp"i pannan, men om man vill ha det är det ju bara att modifiera. Återkommer:-)
Väldigt vad många kommentarer det blev:-)

Fiff sa...

Men du! Jag har sprättat upp en sån bara för att jag tänkte göra en virkad variant. Jag kan ju rita av den till dig om vi ändå ska göra ett byte :-)

hennihenni sa...

Visst kan man det! I det här inlägget finns en länk till ett mönster: http://hennihennidesign.blogspot.fi/2013/05/hjalmmossa.html?m=0

Anonym sa...

Mönsterarkivet.se kanske har något bra mönster.

Usha Deminger sa...

Hoho:) Vilka ruskigt fina saker du gör! Önskade jag var lika duktig som du :-)
Alltså, det här är nog lite fånigt att skriva men..
. Jag läste ditt inlägg om Mama London i kyrkcafeet och blev både rörd och lite full i skratt;) Du beskrev dig själv precis så som om du var jag!
Vi delar helt samma värderingar och tankesätt. Och det där men att vara troende, eller jag menar inte troende.. (det var det som gjorde mig full i skratt:-) ) Det stämmer också precis in på mig. Jag är inte ett dugg religös eller troende, och då är ändå min pappa pastor..., men jag tror precis som du på godhet och medmänsklighet :-) Jag tycker allt att vi duger bra ändå eller vad säger du;)

Du är grymt fantastisk som engagerar dig så i att hjälpa. All heder till dig!! I min värld är du den bästa förebild man kan ha :-)

Pssst... Förklädet med tillhörande vante o grytlapp och Katten Rut var bland det finaste o gulligaste jag sett! Plus allr annat du gjort så klart... Heja dig:-)

Jessika sa...

Har du mönster kan jag sticka en åt dig.

Klockarbarn sa...

Usha:
Tack för att du tog dig tid att skriva i min blogg. Det värmde en dag som denna. Tänk att kommentarer kommer precis när man behöver dom. Tack för det.

hennihenni sa...

Hmm... Då blev det svårare. Kanske om du gör mössan i fleece? Klipper ut en zickzackbit o sen syr ihop?

Anonym sa...

Jag tog fram en linjal och en nystickad mössa. Här är måtten på den.
Bottenkanten är 14 cm.
Höjden på första partiet(jag mäter vinkel rätt mot botten) är 7 cm.
Förskjutningen är sidled är också 7 cm. (om man tänker att botten ligger på en linjal och går mellan 0 cm och 14 cm markeringarna, så är överkanten på detta partiet mellan 7 cm och 21 cm markeringarna på linjalen)
Andra partiet är likadant men spegelvänt.
tredje och fjärde partiet (mittpartierna, de som ger fliken i pannan) är 3,5 cm höga och 3,5 cm förskjutna i sidled.
Och de sista 2 partierna är likadana som de första två.

Det låter krångligt, men jag hoppas att det går att förstå

Ylva