cookies

tisdag 25 september 2012

Tack för igår ni härliga återbrukare

Det var en fin start på återbruksutmaningen igår. Ni som inte var med och skulle vilja vara med får gärna hoppa med när som helst under utmaningen. Råkar det bli bara en omgång så gör det inget heller. Alla bidrag är välkomna. Alltid inspirerar man någon.

Igår var jag ledig och passade på att ta hand om mina skatter som jag plockat. Jag lagade saft som en hel saftdrottning. Försökte att låta bli att spilla och kladda och lyckades rätt bra att hålla rent omkring mig men innan jag satte igång såg det ut så här i mitt kök.
 Svampen fick flytta ner i källaren för att torkas och plommonen kokades till saft.
 Lingon i massor. Det blev en sats lingondricka och resten fryste jag in till ett senare tillfälle.
 Ja ni ser att det behövdes städas upp innan kokning kunde börja. 
Men när jag var klar kunde jag räkna ihop till 17 flaskor saft i olika storlekar. Dotterns kompis fick med sig en hem eftersom hon gillade saften så mycket. Denna gången var jag smart och gjorde eftersaft också vilket jag inte kände till att man kunde göra förrän jag stötte på det hos Söta saker
Av plommonresterna i första saftsatsen tillverkade jag fruktläder men det tog himla tid och det är bara jag som gillade det. Tänkte att bitarna kunde användas i hemgjord musli, kanske.
Jag försökte ta tillvara bären och frukten så mkt jag kunde och känner mig mer än nöjd med min insats och jag blev jättetrött av en heldag i köket. Efteråt fick jag lov att städa huset också (gäller att ta tillvara ledig dag) och jösses vad trött jag var efteråt. Tänk alla husmödrar förr. Det är ju semester att gå till jobbet om man jämför.
Här ser ni att jag sparat på mig flaskor under året som gått och just citronflaskorna gillar jag extra mycket eftersom de rymmer en mängd som ganska snart går åt. Passar bra till eftersaften som ine har lika lång hållbarhet och bör konsumeras först. Nu ska det mesta flytta ner i matkällaren. Jag bor i ett hus från 30-talet och vi har en matkällare. Jösses vad lyxigt.

1 kommentar:

Hanne sa...

Vilket jobb, så häftigt med saftskatten! Och plommonsaft!