cookies

måndag 6 augusti 2012

Docka och skjortor till Afrika

Igår var som sagt en syeftermiddag för mig. Jag har tänkt sy upp lite tyg och skänka grejerna till Kyrkaffebloggens insamling. Ett BB i Sukuta är mottagare denna gången. Jag vill att det ska vara lättsytt så jag hinner med att sy flera saker. Tyvärr (i detta fallet) drar det inte så mycket tyg att sy bebisgrejer. Högen minskar alltså inte. Jag har alldeles för mycket tyger. Började med småslattar och sydde två skjortor (2 till ligger urklippta). Mönstret är gjort av Linda Westermark. Av de småbitarna som blir över från skjortsömnaden får jag väl lov att göra dockor eller lapptäcken av för det får inte bli mer i "småbits"korgen. Snedslån har jag tillverkat själv av ett örngott som jag tidigare färgat orange. Det enda satinband jag hade var vitt men vitt går ju till allt tycker jag ;-)
Syftet är inte att köpa grejer för att kunna tillverka utan att göra av med lite av det som finns och då gärna till ett gott syfte. Vad kan vara mer värdefullt för en mamma än att få värmande kläder till sin nyfödda.

 Jag har en hel del tyger i trikå också. Detta är köpt som en oanvänd stuv på secondhand. När jag köpte det så hade jag just tankarna att använda dom till välgörenhet. Detta mönster har jag hittat hos Prudent baby.
Dockan är sydd efter ett gratis mönster för just välgörenhet som Dolly donations så vänligt delar med sig av. De har gjorts i mängder och skickats till bla Haiti efter katastrofen där många barn fick det eländigt. Tanken att en docka kan ge lite tröst åt ett barn är häftigt att tänka när man sitter och syr eller målar den.
Ansiktet är målat med akrylfärg. Instruktioner för hur man gör finns också på samma hemsida. Sydda krullar i "håret" blev väl så där lyckat men resten är jag nöjd med för att vara första gången. Jag hade ingen filt till håret så jag tog vanligt tyg. För att det inte ska fransa sig så overlockade jag kanten innan jag sydde fast det. Nu i efterhand ser det mer ut som en badmössa än hår men vad gör det. Hon kanske ska simma....
Tyget till ansiktet är ett mjukt trikåtyg som är rätt tunt. Annars är det bomullstyger från "Småbits-kartongen" rätt igenom.
Vill ni använda mönstren så har ni länkarna ovan. Visa respekt till upprättshovskvinnorna och ge kredit till dom. Sälj inte heller varor gjorda efter mönstren om du inte fått tillåtelse. 

4 kommentarer:

hennihenni sa...

Vad fina! Dockan blev ju söt, jag gillar badmössehåret :)

Fröken Pimpinett sa...

Vad flitig du är! Allt ser fin ut som vanligt, och dockan är ju helt underbar!

Tyg och otyg sa...

Jag gillar också "badmössehåret" och tycker att krullorna är jättefina! Håller akrylfärgen för väta och så? Så att inte dockan "tappar ansiktet" om den blir blöt, menar jag.

Klockarbarn sa...

Tyg o otyg:
Finns viss risk för att hon tappar ansiktet. Jag har inte provat men jag tror att det måste vara handtvätt med viss försiktighet om jag läser det som upphovskvinnan har angett på sin blogg. Jag ska testa att tvätta en bit med färg så får vi se. Uppdatering får komma senare. Brodera ansikte kan ju vara ett tips annars eller att rita med tygpennor. Håller inte ansiktet för tvätt så får man ha dockan till större barn i stället.