cookies

söndag 26 augusti 2012

Sy ihop Lindas skjorta - del 1

På senaste tiden har det nästan bara synts skjortor i den här bloggen. Nu tänkte jag visa hur jag syr ihop Linda Westermarks skjortor. Jag använder min overlock för snabbare sömnad men en vanlig maskin går alldeles utmärkt också. Innan jag startar ser jag till att stryka mitt kantband. Jag viker det men lägger det inte riktigt kant i kant. Den bredare delen har jag neråt när jag syr på det och syr från rätsidan.
                                         

*Sy ihop ärmarna med bakstycke och framstycke. Ser ut så här:
 
*Kanta ärmsluten genom att lägga kantbandet med tyget mellan. Breda delen neråt och sy igenom alla lager på en gång. Eftersom underdelen av bandet är lite bredare så får man med det och missar inte.

*Lägg ihop skjortan med avigsida ut. Nåla fast knytbanden enl instruktion på mönstret.
 *När banden är på plats syr jag med overlocken igen och börjar från ärmkanten och syr ärm och bål i en söm.


Fortsättning följer....

Inga kommentarer: