cookies

onsdag 4 januari 2012

Egen glögg - med eller utan alkohol

Jag bestämde mig redan i höstas när jag plockade ner äpplena att jag skulle prova att göra glögg. Jag hittade ett recept som utgår från råsaft. Så jag gjorde råsaft och la i frysen. Några dagar innan julafton så kokade jag min glögg. Blev himla bra. En kompis som inte gillar glögg sa att det var den bästa glöggen hon druckit och jag får lov att hålla med. Den blev väldigt koncentrerad så jag har spätt ut den med rätt så mycket vatten, om jag gissar skulle jag säga häften 50/50 eller mer till och med. Kan tänka mig att det kan skifta från ett kok till ett annat. Antingen kan man dricka den med bara vatten (det gjorde jag) men min man provade att spetsa den en aning (den måste fortfarande spädas med vatten ;-)) och det blev tydligen också gott. Jag dricker inte starksprit så ni får lita på hans ord. Nästa sommar ska jag göra råsaft av nästan alla äpplen. Vill man inte göra glögg av allt så är det ju ändå gott att dricka den.
Testa ni också vet jag. Rekommederas.

4 kommentarer:

jejja79 sa...

om jag får några äpplen på mitt träd iår så ska jag absolut testa detta. En dum fråga kanske, men hur gör man råsaft?

Klockarbarn sa...

Jejja: Det var inte en dum fråga. Jag gjorde på två olika sätt. Dels gjorde jag som det beskrevs i receptet: Koka äpplena och sen låta dem stå och rinna av i silduk på gammalt hederligt sätt. Inget socker.
Det andra sättet jag gjorde var att bara ta äpplena i den del av hushållsmaskinen som gör fruktjuice (råriver och centrifugerar ut saften). Äpplen saftar sig tyvärr inte lika lätt som t ex bär så det går åt en del äpplen. Å andra sidan så blev glöggen rätt koncentererad så jag har inte gjort av med en flaska glögg ens en gång. Jag har en hel flaska kvar. Den kan lagras och användas i sommar. Kan tänka mig att den är god att blanda med cider eller Lokavatten med isbitar i.

Klockarbarn sa...

Jejja: Glömde att skriva att den som var gjord av centrifugen blev lite mörk i färgen och ser inte lika aptitlig ut som den jag kokade och lät rinna av.

frida sa...

Gjorde egen glögg jag med, finns inne på bloggen =) kanon kul fast en helt annan grund än din och den blev lite stark men det kan man alltid späda ut =)