cookies

lördag 13 augusti 2011

Fånga bananflugorna


I vårt hem har vi en del bananflugor nu i sommar. Jag tar ihjäl dom med en blandning som jag ställer på diskbänken. Med denna blandning fångade jag dessa på en timma och efter en natt var det jättemånga i. Denna gång har t om en stor fluga trillat i. Jag häller ut dom efter nåt dygn och ställer fram en ny blandning. Har gjort så i ett par veckor nu för att hålla antalet nere. Jag förvånad över att flugora inte ser att det ligger en massa lik i glaset utan att de går på det trots det. Men de kanske inte är så smarta.

Det finns flera olika blandningar och jag har gjort efter minnet av nåt jag såg på tv (minne ej riktigt var och inte heller vad man blandade). Hur som helst så funkar det i alla fall. Minns ej hur mkt man ska ha av varje utan tar på måfå. Ni får prova er fram eller googla upp ett recept.

Jag brukar ta ett dricksglas och hälla halvfullt med vatten. Tar sen ca 2 msk äppelcidervinäger och nåt sött som honung eller sirap eller koncentrerad saft, ca 1 msk. Några droppar diskmedel så att ytspänningen försvinner och flugorna drunknar. Blanda och ställ på bänken sen väntar du bara.

Inga kommentarer: