cookies

torsdag 17 september 2009

Just nu känner jag mig sänkt

Mannen i mitt liv ringde vid lunch för att berätta att han blivit beordrad att arbeta 50 tim/veckan fram till nyår. 10 tim mer i veckan och han får inte jobba på helgen. Jag jobbar ju också heltid. Livet är fullt till bredden och det finns INTE mer tid på dygnet. Vi pratade just i helgen om att vi tagit på oss lite för mycket i höst och planerade åtgärder och så kommer detta, vilket jävla slag i ansiktet. Desperat ringde jag till min chef och berättade vad som var ipå gång. Tur att jag har bättre arbetsgivare än mannen och tur ska man väl säga att jag precis fått fast tjänst. Min chef sa att det löser sig ifall jag vill gå ner i arbetstid för att klara den här hösten fram till nyår. Klumpen i magen krympte lite i alla fall efter det samtalet.
Det påverkar ju inte bara min man om han måste jobba mer. Det påverkar hela vår familj och även mina arbetskompisar men allra mest påverkar det såklart barnen.
Jag ser ingen annan utväg än att gå ner i arbetstid själv annars kommer det gå åt skogen alltihop.

11 kommentarer:

Linnéa sa...

Ojojoj stackars stackars er - men häng i det ljusnar bakom molnen ska du se!

Kram

Efwa - Medea sa...

Vilken tur att din arbetsgivare kunde hjälpa dig. Skit när en del arbetsgivare bara beordrar övertid i så många månader. Det är väl en sak om det är en vecka el. en dag i veckan men såå mycket.
Som tröst kan jag väl säga att i efterhand så går ju tiden rätt fort även om det just nu inte känns så.
Kramar från Medea - Efwa

Gekko sa...

Ojdå, tur att din arbetsgivare kunde tänka sig att vara flexibel! Vilken chock!

Hello sa...

Det där lät verkligen inte kul! Jag skulle kollat med facket om jag vore din man. Man vill inte vara obekväm, men man ska och bör inte tåla vad som helst. Beordrad övertid ska vara en tillfällighetslösning, 3,5 månad är inte tillfälligt. Men jag är för dåligt uppdaterad på vad som gäller just nu, så koppla in facket. Man är inte livegen bara för att man är anställd! Tur att din arbetsgivare verkar ha insett det i alla fall.

Anonym sa...

Men gud, vad är det för arbetsgivare!? Vad ska man säga, samhällsklimatet är inte särskilt trevligt när det gäller att kombinera livets roller inte. Skönt att du har en flexibel arbetsgivare åtminstone men trist att du även blir huvudansvarig för barn och hem....Kram och håll ut!

od Andulky sa...

Oj oj oj, tur att du kan gå ner i tid!

Palven sa...

Tänker på dig å hoppas att allt löser sig till det bästa för dig och din familj.

MinaMirakel sa...

Jag vet att man kan få dispans av facket att slippa pga familjesituationen inte klarar det!
Lycka till./Åsa

Klockarbarn sa...

Tack för era hejarop, tröstande kommentarer och reaktioner på orättvisan. Det värmer faktiskt.

Anonym sa...

Får man verkligen göra så? Jag trodde det var lagstadgat att det är max 40 h/v som gäller. Om man nu inte själv väljer att arbeta ihjäl sig förstås.

klockarbarn sa...

Ja, man undrar ju om det är okej att göra så här och facket har kopplats in. Det är ett stort företag och de kan aldrig göra nåt utan att facket blir involverat som tur är. Vi väntar med spänning på vad de har att säga om det hela. Jag kan väl i och för sig fatta att det kan finnas behov men jag vill inte bli drabbad som familj. Varför måste min mans jobb vara viktigare än mitt? Varför är det jag som måste anpassa mig för att livet ska fungera? Varför ska återigen min pension bli lidande? Det är ju faktiskt en del i detta också att man drabbas på flera plan. Maken tjänar förstås mer pengar eftersom det blir övertid medans jag däremot kommer att få gå ner i lön = mindre pension. Ja ja det är långt dit men det är en principsak.