cookies

torsdag 30 juli 2009

Mönster snabbstickad sjal/halsduk





Jag ville ha en enkel sjal att vira runt halsen när hösten kommer. Den skulle vara lång som en halsduk men inte lika bred/stor som en sjal. Äntligen fick jag användning för mitt återanvända garn som jag repat upp, tvättat och nystat upp igen. Trodde inte att jag skulle använda det garnet någonsin eftersom jag egentligen varken gillar bandgarn eller färgerna men på det här sättet tycker jag att det funkar.
Jag stickade sjalen på tvären där ökningar och minskningar sker i ena sidan endast. Ett mönster så enkelt att en nybörjare klarar det. Bara räta maskor på jätte STORA stickor (mannen undrade var jag fått de toarullarna ifrån). Jag har använt bandgarn och ett mohair/kashmirgarn tillsammans och alltså stickat med två trådar.


Mönster:
Lägg upp 2 maskor med det garn du vill använda på st nr 15.
*Sticka ett varv. Nästa varv ökas 1 m i slutet av varvet genom att sticka 1 m i bakre maskbågen (eller öka på det vis du önskar bara du gör lika under arbetets gång)*.
Fortsätt på samma sätt (sticka från * till *) tills du har 36 maskor på stickorna.
Sticka 1 varv rät.
Sticka minskningar istället för ökningar i slutet av vartannat varv genom att sticka 2 m tillsammans. Minska tills du har 2 m kvar och dra tråden igenom de sista m. Fäst trådarna.

Klart.

2 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Sjalen ser verkligen mysig ut!/Åsa

Kajsa/Nytt Om Sytt sa...

Nu blev jag sugen på att sticka en sjal :-). Den ser jättehärlig ut, jag bloggade om den också.