cookies

måndag 26 januari 2009

återvinning på hög nivå

Återanvända GARN?

Jodå. Det går utmärkt. Här har jag köpt två tröjor på secondhand för nån 10:a styck. Efter tvätt har jag slaktat tröjorna.

Så här gör jag:
Först sprättar jag upp alla sömmar så jag får delar av tröjan (bakstycke, framstycke, ärm osv)och letar upp början på varje stycke. Repa, repa, repa, dra och dra och repa upp. Det blir ett gäng krulliga nystan av alla delarna.
Jag använder inte krulligt garn att sticka med så varje nystan härvar jag så det blir härvor istället. Sen tvättar jag varje härva och låter torka så garnet förlorar lite krull. Jag knyter snören här och var runt härvan så den håller ihop vid tvätten.
Så här mycket krulligt garn blir det. Här är det 1,5 tröja. Färdigt för handtvätt.Efter tork kan man spänna upp garnet i härvaren och nysta upp garnet igen eller vänta tills det skall användas till stickning. Det lilla krull som garnet har kvar försvinner då. Mycket jobb för lite garn men det är miljövänligt och billigt. Jag är nog lite knäpp men jag tycker att det är kul att återanvända garn men vilket garn som helst är inte värd jobbet. Helst ullgarn i favoritfärger. Akrylgarn tycker jag INTE är värt mödan. Helst ska det vara stora bylsiga herrtröjor så man får mycket garn för pengarna. Små barn tröjor räcker inte långt eftersom man förlorar lite garn i upprepningsprocessen.

6 kommentarer:

Helena sa...

Jättesmart med återanvändning tycker jag!

OttoPippi sa...

Mycket, mycket smart!! Mer sånt! :-)

Anonym sa...

Tack för ett smart tips!

Ugla sa...

Så flink du er med återanvändning.
Jeg har lagt en award til deg i bloggen min hvis du har lyst til å ha den :-)http://hobbyugla.blogspot.com/2009/01/utmerkelse.html

mustafa sa...

smart, ambitiöst och väl värt en applåd.

Anonym sa...

Fint med återbruk! Även hag återbrukar tröjor. Min pappa (90år) brukar hjälpa mig med repandet. Ett tips;
Min mamma lärde mig hur man "slätar" ut det krulliga garnet.. Då man har det på härvor häller man kokhett vatten över, låter härvorna sen "hänga" sig raka.
Nina O