cookies

söndag 7 december 2008

Hjälp mig med materialval

Min lillasyster ska närsom helst få en bebis. Hon vill att jag syr dreggel/kräklappar att hänga över axeln när bebbe ska rapa. Mormorn vill att det ska vara frotté för det suger upp bäst. Jag tycker att frotté är lite hårt och trist (om man nu inte har hittat ett härligt färgglatt retrotyg).
Vilka material är bäst tycker ni?
Jag har ju inte själv använt såna till mina barn. Jag gick och köpte ett 10-pack frottélappar på IKEA när min första föddes och i sanningens namn kom de inte till användning nåt särskilt.
Tips någon?
Trikå på en sida och....eller...

6 kommentarer:

Liza sa...

gjorde inte gekko såna till mille? jag tror hon hade fleece på ena sidan och frotte eller trikå på andra, eller om det var stretchfrotte...

fante sa...

I Finland använder man ofta vikblöjor till det. Jag vet inte hur bra det funkar, för vi testade det aldrig. Här kom det upp så mycket i 10 mån att det inte var ett alternativ att rapa bebisen över axeln ...

WilleBus sa...

Jag har aldrig heller använt sådana...det har inte kräkts så mycket... Men dubbelt tyg borde väl funka bra, trikå kanske, fleece kan bli lite varmt. Bebisar alstrar ju bra med värme oftast ändå om man går och bär...

Anonym sa...

Mina snuttefiltar /kräklappar syr jag i bomullstyg på ena sidan och trikå eller velour på andra sidan. Plastad frotté har jag bara på haklappar. Jag tycker det ska vara mjukt och inte alltför tjockt och personligen tycker jag trikå och bomull i kombination är bra. Min lilla gillar att ha såna över huvudet också när hon ska somna och då är ju plastad frotté inte så kul. Däremot är ju vanlig handuksfrotté ett bra material att ha på ena sidan!

Kaja sa...

Velour och tunt vävt bomullstyg kör de med i USA. Själv använde jag fyrkantiga tygblöjor för det ändamålet, men de är ju inte så fina förstås... Men, de sög bra.

Klockarbarn sa...

Många bra tips. Tack snälla ni.