cookies

tisdag 25 september 2007

Vinterns nya favorit!!!



Vilket lyckat projekt på experimentnivå. Jag måste säga att jag är helnöjd. Mjuk och skön - inget som sticks eller kliar. Trots att guldtråd inte är JAG så blir det så bra ändå. Lagom mycket glitter liksom. Det bästa av allt är att jag nog har garn över till 2 halsdukar till om nån skulle vilja ha i julklapp typ. Klicka på bilderna så ser du garnet tydligare.

Garn: Återanvänt garn från en H&M tröja.
Stickor: 15 mm
Mönster: Eget.

Gör så här. Ta ett tjockt ojämt spunnet garn och en guld eller silvertråd (i detta fall Lamégarn). Lägg upp 16 m på stäickor nr 15. Sticka resår, varannan rät och varannan avig maska. Sticka så lång du vill ha halsduken. Trä i fransar nertill. Jag tog enkel tråd i fransen eftersom garnet är så tjockt och satte en frans i varje maska (det blir ju dubbelt när man knyter fast fransen). Jämna inte till fransarna för exakt för det ser så rumphugget ut. Ha dom lite ojämna. Har du tunnare garn får du anpassa stickor och antal maskor till den bredd du vill ha. Enkelt och snabbstickat på ett par kvällar framför tv:n.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh va den va fin. Önskar en sån den 30/11....

sis

Anonym sa...

Troode nog att den skulle falla damen i smaken. Den är lite mer du än jag. Men denna behåller jag.
/Klockis

Carolina sa...

Ser superhärlig ut! Jag håller också på med en halsduk i ojämt garn, jag har dock lagt upp 60 maskor och stickar med stickor 15, den blir nog mer som en sjal/pläd misstänker jag när jag ser din ;)

Anonym sa...

Carolina: Hi hi, kanske det blir en skön pläd...
Du kanske har lagt upp antal maskor efter hur lång din halsduk ska bli istället för som jag lägga upp antal efter hur bred den ska bli?
//Klockarbarn