cookies

lördag 15 september 2007

Vantar och overlock

Jag har premiär på min overlock som jag köpte i somras och inte provat ännu. Idag är första gången. Ja, helt lätt är det ju inte men man kommer väl in i det. Bara att trä nålarna är ju en halv vetenskap som min småbarnströtta knopp inte riktigt orkar med...

Jag har en fråga till er med små barn. Vantar....?
Jo, alltså- Snart är det dags att plocka på sig vantar igen och vi har några tunna stickade fingervantar och sen har vi tjocka vintervantar. Det finns ett par regnvantar också eller ska man kalla det handpåse ....(för passformen är ju inte rolig). Nu till min problem. Jag vill ha fingervantar som en 2,5 åring vill ha på händerna (klumpiga tumvantar drar de ju bara av sig). De ska funka när det regnar och vara höstvarma (inte vintervantar alltså). Har ni hittat några vantar som funkar på era barn och var i så fall?

5 kommentarer:

Edyta Nyman sa...

Hej

Tack för titten (på bloggen) och tack för de "goa"orden.

Hur har du kunnat hålla fingrarna borta från overlocken?????? Jag är hel såld på den manicken.

Ha en skön lördagskväll
hälsningar
/e

Anonym sa...

Kajman: Det har handlat om för lite tid att sitta ner och lära sig. Idag var jag sugen men tiden saknas fortfarande därför gjorde jag en "fusk"-trådträdning och sydde lite på prov. Jag har inte lärt mig att trä tråden. Men sy går ju för det ;-)
//Klockarbarn

florin design sa...

Vad roligt att du börjat sy lite på overlocken!!! Jag trär sällan om min maskin, klipper av trådarna, kyter fast de nya och drar igenom. Viktigt att komma ihåg att lossa trådspänningen först, annars går tråden lätt av.

Ang vantar så har Anton ALDRIG velat ha annat än fingervantar. Såna där vanliga tunna saker... När det är blött har jag låtit honom ha dem och han blir ju snabbt blöt och det är balnd det värsta han vet så nu är det lätt att äövertala honom till att ha ofodrade galonvantar över. På vinterna har han oxå fått lära sig den hårda vägen.... Men tjocka handskar fungerar inte, då ka han ju inte använa händerna så som han vill. Vi kör med tunna fungervantar, stickade tummvantar i ull och ófodrade galonvantar över det. Då blir han varken blöt eller kall trots sträng kyla ute. De bästa galonvantarna är de vi har hitta på loppis som är från 60-70-talet nångång... Slitstarka och helt vattentäta!!!!

Anonym sa...

Jag har galonvantar med fleece inuti. Ella har alltid varit isakall om fingrarna men med dessa är hon alltid varm! Många på dagis har oxå skaffat såna nu.
De är inte hårda utan mjuka att ha på sig både kall höst, vinter och vår. Jag hittade mina på gekås men numera tror jag de finns nästan överallt.
T

Anonym sa...

Florin: Ja exakt en sån trådgrej var det jag gjorde. Tjejen i affären där jag köpte maskinen visade hur man gjorde. Jag ska få gå en liten kort kurs i höst (en sån som oftast ingår vid köp).
/Klockarbarn