cookies

tisdag 19 juni 2007

Vill mkt men det blir lite gjort

Nu har dottern blivit lite bättre. Ingen feber i alla fall och verkar lite piggare, om än trött. Det blir man ju gärna efter 3 oroliga nätter (både föräldrar och dotter). Så ikväll kanske, kanske får jag sy färdigt en påbörjad klänning. Jag är spänd på att få sy på min syrras nyinköpta Husqvarna maskin. Hon är snäll och lånar ut den till mig för att jag ska få prova att sy på nåt som är bättre än det jag har. Snällt!

Klänningen ska fållas nertill och få resår i ärmarna. Ett litet knytband under bröstet ska också till. Den är sydd av bara raka stycken. Överdelen är en rektangel vikt vid axlarna och sen har jag bara klippt upp för hals. Kjoldelen är 2 raka stycken som jag sytt ihop i sidorna och sen rynkat för att det ska passa med överdelen. Nu blev den lite väl stor så det blev mer rynkor än jag ville men det struntar jag i. Om man har ett större tygstycke kan man nog vika och lägga sömmen baktill istället för att sy sidosömmar. Man kan ju för den delen strunta i rynkor också och göra den lite mer snäv. Ska också försöka hinna med att sticka på mina (ähm, hmpf) vantar.

Som vanligt är det tyg som en gång varit nåt annat. I detta fall ett påslakan och en gardin. Snedslån köpt på second hand.

Inga kommentarer: